Kirjanmerkki 6: 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa

Kirjanmerkki-blogi vinkkaa hyvää ammattikirjallisuutta opettajille.

Kuudes julkaisumme on David Mitchellin 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa (PS-kustannus 2018).

Tämä 441-sivuinen kirja ohjaa opettajan käyttämään työssään tutkitusti toimivia tapoja paitsi opettaa, myös huolehtia oppijaryhmästään ja tämän hyvinvoinnista kokonaisvaltaisesti.

Teos on, kuten nimikekin kertoo, jaettu 27:ään menetelmään, jotka ovat lähtökohtaisesti erityisopetuksen käyttöön tarkoitettuja, mutta jotka ovat jokaisen luokan arkea tänä päivänä suomalaisessa peruskoulussa. Näin ollen teoksen sisältö on omiaan aivan jokaiselle opettajan työssä toimivalle.

MIKÄ TÄSSÄ KIRJASSA TOIMI ERITYISEN HYVIN? Minulle valikoitui 27:stä menetelmästä oitis noin puolet tarkempaan tarkasteluun. Vaikka kirja tarjoileekin tuhdisti tutkimusteknistä tietoa ja viitteitä, sopivasti poimimalla voi kirjaa lukea ”kevyelläkin otteella”. Eritoten viehäti menetelmä 6: kognitiivisten strategioiden opettaminen ja oppiminen. Entä, jos me opettajat keskittyisimmekin työssämme oppimisen opettamiseen sisältöjen asemesta?

KIRJAN HELMI? Lainaus sivulta 413: ”Opettajan on tehtävä kaikki mahdollinen poistaakseen tai vähentääkseen oppimisen esteitä ja tarjottava stimuloiva, laadukas oppimiskokemus…”

KIRJAN SYNNYTTÄMÄ AJATUS? Psyykkisesti turvallinen oppimisympäristö (aihetta käsitelty menetelmässä nro 22) on itse asiassa opettajan työssä se kaikista tärkein asia; oppiminen on mahdollista vasta sitten, kun opettaja on panostanut henkiseen oppimisympäristöön huolella.

KENELLE SUOSITTELEN TEOSTA? Tuoreelle opelle, joka tahtoo koota palettinsa kasaan. Toisaalta konkarille, joka tahtoo skarpata. Ja jokaiselle siitä välimaasosta!

Kalle Manninen / Koulutus Manninen 26.11.2021

Yhteydenotot: kouluttaja.manninen@gmail.com