Kirjanmerkki 1: Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirja

Kirjanmerkki-blogi vinkkaa hyvää ammattikirjallisuutta opettajille.

Ensimmäinen julkaisumme on Najat Ouakrim-Soivion ja Anne Rongaksen työkirja (PS-Kustannus 2021), joka auttaa arvioimaan monipuolisesti ja kirjaamaan arviointitekoja muistiin.

Kirjassa on 127 sivua, joista viimeiset kymmenen on pyhitetty tärkeälle arviointisanastolle (arvioinnin kieli ja käsitteet!) ja omille muistiinpanoille.

Teos käsittää formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin, koulun ja opettajien yhteisen arviointityön sekä perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit (oppiaineiden sisällöt, arvioinnin kohteet sekä osaamisen kuvaukset arvosanoille 5, 7, 8 ja 9).

MIKÄ TÄSSÄ KIRJASSA TOIMI ERITYISEN HYVIN? Monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelemista ja arviointia koskevat sivut. Niiden avulla opettajan on helppo alkaa rakentaa lukuvuoden ”mokkia” systemaattisesti ja tavoitteellisesti.

KIRJAN HELMI? Aukeaman 38-39 monipuoliset arviointikysymykset opettajalle. Aukeama haastaa opettajan toden teolla pohtimaan omaa arviointityötään.

KIRJAN SYNNYTTÄMÄ AJATUS? Hyvä arviointihan on ennen muuta tahtotila! oivaltaa opettaja, kun lukee listan koulun arviointikulttuurin keskeisistä piirteistä (s. 60).

KENELLE SUOSITTELEN TEOSTA? Sellaiselle opettajalle, joka on saanut koulutusta peruskoulun arviointityön uudistamisesta, mutta ei ole vielä syystä tai toisesta ”upottanut hanskoja saveen” eli alkanut siirtää oppimaansa teoriaa käytäntöön. Tämä kirja opastaa osuvien kysymysten avulla todellisten tekojen pariin!

Kalle Manninen / Koulutus Manninen 30.10.2021

Yhteydenotot: kouluttaja.manninen@gmail.com