Perusboksin ulkopuolelta

Entä sitten, kun kaikki koulun muutokseen liittyvät perusteokset laaja-alaisesta osaamisesta, eriyttämisestä ja arvioinnista on ahmittu, ja mieli kaipaa yhäkin uutta virikettä?

Opettajan henkilökohtaiseen lukemistoon voidaan perinteisesti katsoa kuuluvan kaksi opetussuunnitelmaa, oppiainekohtaiset opettajan oppaat sekä kenties sähköinen Tie laaja-alaiseen osaamiseen -julkaisu. Tämä perusboksi on kuitenkin verrattaen pikaisesti loppuun kaluttu – ja nälkä olisi vielä.

Tällöin voi suositella opettajalle back to basics -tyyppistä ratkaisua, jossa luettavaa aletaan hamuta oppiainekohtaisten tietoteosten laarista. On hyvin silmiä avaavaa tutustua opettamiinsa aineisiin uudelleen – kuin viettäisi ensitreffejä tutun rakkaansa kanssa. Esimerkiksi uskonnon ja ympäristöopin opettamiseen on saatavilla kelpo kirjallisuutta, joka vastaa nälkäisen opettajan kysymykseen: mistä tässä opettamassani aineessa itse asiassa olikaan kyse?

Filosofisten pohdintojen lisäksi laarin kirjat tarjoavat toki aivan konkreettisia opetusvinkkejä ja uusia ideoita etenkin kuvataiteen saralla. Ope: muistetaan kurkkia toisinaan perusboksin ulkopuolelle!

(Kuva: muutama teos opettajan henkilökohtaisesta kirjastosta.)