Entäs ylihuomenna?

Peruskoulun on onnistunut reagoida muutoshaasteisiin – ovathan opettajat tahtovaa ja pystyvää väkeä. Hiljalleen alkaa ajatus kierrellä yhden kysymyksen ympärillä: mitä seuraavaksi?

Opettajan rooli on kasvanut valmentajamaisempaan suuntaan. Hän tiedostaa, että uudessa kokeilukulttuurissa on lupa tehdä toisin ja jopa epäonnistua. Niinpä hän on tuonut taitotekemistä tietosisältöjen opiskelemisen rinnalle ja ryhtynyt suunnittelemaan omaa työtään yhdessä kollegan tai useammankin kanssa. Monialaiset oppimiskokonaisuudet nostavat laaja-alaisen osaamisen esiin niin lasten kuin aikuistenkin kykypaletista.

Oppilaan matka kohti oman oppimisen omistamista ja itseohjautuvuutta on alkanut. Opettajat tukevat tämän matkan tekoa sen kaikissa vaiheissa. Itse- ja vertaisarvioinnit auttavat hahmottamaan omaa osaamista, ja opettajan antama jatkuva palaute varmistaa sen, että jokaisella oppijalla on mahdollisuus edetä oikeaan suuntaan. Opettajakin arvioi itseään: kehittämiskohteensa voi löytää vasta, kun taitoprofiiliaan on pysähtynyt pohtimaan.

Luokkatyöskentely toteutuu uudella tavalla. Siitä pitää huolen digitalisaatio, jonka tarkoitus on tehdä oppimisesta tehokkaampaa ja monipuolisempaa. Sähköiset oppimateriaalit ovat löytäneet paikkansa perinteisten rinnalla ja kaupunkien digistrategiat henkilökohtaistavat laitekantaa. Pilvipalvelujen käyttö on arkea siinä missä muistitikku kaulanauhassa oli ennen vanhaan. Koodauksesta on tullut jokaisen luokkatason oppisisältö, oppimisanalytiikka tekee tuloaan. Digitutorit ja oppilasagentit kouluttavat sekä oppilaita että opettajia uuden pariin, digiosaamismerkkijärjestelmät tasoittavat tasoeroja…

Meidän kaikkeen venyvä opettajaväkemme on saanut aikaiseksi kaiken tämän. Nyt opettajainhuoneen perimmäisestä nurkasta kuuluu haastava kysymys: ”Entäs ylihuomenna?” Niin, totta todella. Huomisen ohjelman me pääpiirteissään tiedämme, mutta ylihuominen – eli peruskoulun kehittämisen seuraavat vaiheet – on meille vielä tuntematon.

Aletaanko tarkastella kristallipalloa yhdessä? Yhdessä se on paljon mielenkiintoisempaa!

https://viestintamanninen.fi/opetusalan-koulutuspaketit/