Neljä avainta open hyvinvoinnin tueksi

Kaikki alkaa hyvinvoivasta opettajasta. Kaikki halvaantuu, jos opettaja voi huonosti. Mikäli ryytymys uhkaa, saattaa apu löytyä yllättävän yksinkertaisista keinoista…

I Sopivan kokoiset tavoitteet ja niiden saavuttaminen voimistavat minäpystyvyyden tunnetta. Sopivan kokoinen tavoite: opettele käyttämään Padletia. Epäsopivan kokoinen tavoite: sähköistä opetuksesi.

II Minä vien työtä, työ ei vie minua -ajatuksen soveltaminen arkipäivän toiminnan tasolle, esim. minä vien digiä, digi ei vie minua. Opettaja on oppimisen arkkitehti.

III Oman työn muokkaaminen siten, että omat kiinnostuksen kohteet ja vahvuudet – ne asiat, jotka tuottavat suurinta nautintoa – saavat duuniarjessa yhä enemmän aikaa ja tilaa. Nämä osaamiset alkavat koitua myös kollegoiden hyödyksi. ”Saanko tulla vetämään luokallesi lyhytelokuvapajan? Saat vaihdossa perspektiivipiirustuksen jakson minun luokassani!”

IV Työntekoa tukeva elämäntyyli ja -rytmi vahvistavat resilienssiä – skarppina hoksaa, ettei ”maailmaa järisyttävä vastoinkäyminen duunissa” itse asiassa lähemmin tarkasteltuna olekaan mitään muuta kuin yksi asia muiden joukossa. Se kuuluu työnkuvaan ja se pitää hoitaa kunnialla.